על אגרנות, זקנה והטיפול הסיעודי

שירה נכנסה לבית אמה והתקשתה להאמין למראה הסלון המבולגן והעמוס בחפצים שכן בילדותה, אמא של שירה הייתה רס"ר והבית היה תמיד מתוקתק, ופתאום- מפוזרים בכל פינה ערימות בגדים, שקיות ניילון עמוסות בחפצים וניירת. שירה מיד תהתה האם אמה היקרה החלה לסבול מאגרנות לעת זקנה והאם ניתן לסייע במיגור התופעה.

חשוב לומר- כי לא כל אגירה היא הפרעת אגרנות כפייתית אלא מדובר בתופעה בעלת מספר דרגות חומרה.
לדוגמא, יש אגרנים מלידה שאצלם התופעה מחמירה עם הגיל, בעיקר כשגרים לבד ועכשיו "מותר להזניח ולא צריך יותר לעשות חשבון לאף אחד". ויש כאלו שנושאים עימם פוסט-טראומה ואוגרים מוצרים לכל צרה שלא תבוא (לדוגמא, ניצולי שואה).
אצל אחרים התופעה משולבת בבזבזנות ובנטייה לקנות דברים בכמויות שאין בהם צורך ממשי. ויש קשישים שבגלל הבדידות ומגבלת היציאה מהבית, מגבירים פעילות באתרי קניות. 

בסיפורנו, אצל אמה של שירה אולי מדובר בהיחלשות הזיכרון והיא שכחה למה הוציאה משהו מהמגירה, הניחה לידה על השולחן בסלון עד שתיזכר, או ששכחה לאיפה להחזיר. יתכן שבגלל קשיי הניידות והכאבים היא מעדיפה שהכל יהיה בהישג יד, מבלי לקום בשביל כל דבר. ייתכנו סיבות רבות אבל מה שחשוב להכיר הוא כי במקרים רבים, אגירה היא ביטוי להזנחה עצמית, בגלל מצוקה נפשית. 

בדרך כלל, תופעת אגירה מלווה בסירוב לפנות ולהיפטר מהמצבורים, למרות שאלה לרוב חפצים ללא ערך כספי או סנטימנטלי. אלה יכולים להיות קופסאות כדורים ריקות, עיתונים ישנים וחפצים שבורים שכבר הוחלפו מזמן בחדשים, שנערמים לאט על כל משטח  פנוי.

כל עוד האגירה אינה מסכנת את בטיחות ובריאות הקשיש- יש לכבד את בחירותיו האישיות לנהל את חייו כרצונו. צריך לזכור- לא קל להיפטר מהרגלים ומחפצים שמסמלים עבורנו נקודות בחיים.

אז מתי מדובר בבעיה שיש לטפל בה?
כאשר האגירה מסכנת את הקשיש ומזיקה לתפקוד היומיומי שלו-

  • מצבורי חפצים שחוסמים ניידות ועלולים לגרום לנפילה.
  • סכנה בנפילת חפצים כבדים בפתיחת דלתות ארונות.
  • מתעוררות בעיות תברואה וריחות עזים.
  • האגירה פוגעת בהרגלי תזונה ורחצה, וחוסמת כניסה למטבח ולמקלחת.
  • האגירה משולבת בהזנחה עצמית, בהיגיינה לקויה וקשיי התארגנות. 
  • המצב מונע סיכוי כניסת עובדים זרים וטיפול סיעודי או מעבר לבית אבות.

כאשר אחד מהסממנים שלעיל מופיעים מומלץ לפנות לגורם מקצועי שיאבחן מה מקור הבעיה, כדי לדעת איך לטפל בה ביעילות.

האם מקור הבעיה היא מצוקה כספית? בדידות? בעיות רפואיות? התחלה של דמנציה, או אלצהיימר? האם האגירה היא התוצאה או הגורם לדיכאון, הזנחה או חרדה? האם יש לקשיש הפרעת אגרנות יתר (Hoarding Disorder) שדורשת סיוע טיפולי נפשי?

אנו, בחברת הסיעוד מיומנים ומנוסים בהדרכת העובדים הסיעודיים והמשפחה בהתמודדות רגישה ומכבדת עם קשיים מורכבים למיניהם.

מוזמנים לפנות אלינו בטלפון 8488* לקבלת סיוע ועזרה – כך שלמשפחה יישאר רק לאהוב.

בחורה צעירה מחבקת אישה מבוגרת
מטפלת משחקת רמי עם אישה מבוגרת

לקבלת מטפל באופן מיידי וללא תשלום*

* בהתאם לשיקול דעתה של החברה